home bio WORKS contacts mo.ska

PER TONOS

 

concept and choreography Camilla Monga / dancers Camilla Monga, Elisa d'Amico, Noemi Bresciani and Lucia Guarino / saxophonist Bart Van Beneden / live music LSKA
co-production WP ZIMMER, NAOCREA, van, Arteven / special thanks to Anouk Peeters
- Antonello Ghezzi & Simone Azzoni
What is Canon per Tonos? Canon per Tonos is a modulating canon which means that the tune changes key.
Bach has contrived to modulate (change keys) right under the listener's nose.
The canon shows the strange loop phenomena:
by moving only upwards or downwards through a hierarchical musical system, one finds oneself back to where one started.
This method remind us a divine power to control time and space in other terms the sense of eternity expressed by music.
Beating rhythmically, no one is first, no one last, all are the same all beat in the same way.
The rhythm takes over, a sense of infinity arises from this human ring that turns and beats rhythmically.
Dance could be a way to articulate an eternal present and illusory balance.
IT
La coreografia interpreta il fenomeno degli Strani Anelli descritto da D. Hofstadter come una linea di congiunzione che unisce le geometrie del grafico olandese M.C. Escher ai canoni virtuosissimi di J. S. Bach. “ Il fenomeno dello Strano Anello consiste nel fatto di ritrovarsi inaspettatamente, salendo e scendendo lungo i gradini di qualche sistema gerarchico, al punto di partenza (...)” Una coreografia concepita come un labirinto senza via d'uscita, dove qualsiasi cambiamento o evoluzione riconduce sempre al punto di partenza e il corpo, dopo aver esplorato un infinit√† di possibilit√†, sembra essere imprigionato in un eterno presente.

supported by:

 

HOME